Twilight Zone bereikte de nummer 49 in de Billboard USA mainstream chart in 1992. dat was het eerste 2 unlimited succes in amerika voor hen, pas in 1995 bereikte 'get ready
for this' van 2 unlimited de nummer 38, terwijl 'get ready for this' de eerste single van 2 unlimited was.
het nummer werd in USA bekend als nummer dat bij basketbal NBA wedstrijden als opwarmertje wordt gebruikt ( nog steeds ) met de sample van een amerikaanse
presentator ( een bekend figuur uit de amerikaanse entertainment- en sportwerld ) die roept 'let's get ready to rumble'.
volgens mij is die versie met die amerikaanse presentator ook de versie die het tot nummer 38 haalde in 1995, en daar hebben ze de uberbriljante raps van onze rapper Ray uitgeknipt, ge-edit want hoe je het ook wendt en keert, de rapper ray slyngaarde
van 2 unlimited is als je het allemaal heel eerlijk beluisterd een rapper met het nivo van de wereldberoemde nederlandse rapper Miker G, bekend van de wereldwijde no1 hit 'holiday rap'. daar is een markt voor, maar in USA kan je daar niet mij aankomen zetten,
USA is het land waar hiphop is uitgevonden. het nummer 'twilight zone' van 2 unlimited
had in USA ook de werking van een aerobic gym-track ( sportschool muziek ) , de track
is in mijn ogen de meest op new beat geinspireerde track van 2 unlimited met die staccota orkest-hits riff.
de 2 unlimited producers uit belgie kenden in de new beat periode wat hits in de new beat scene met de band ( bizz nizz ) met opnieuw een lachwekkende rapper, wat de pret opnieuw niet drukte, want die band Bizz Nizz scoorde al in de UK met een paar singles ( 'don't miss the party line' ) een aardige schijf, zeer catchy, en voor zover ik youtube kan checken werd die track veel gedraaid op raves in the UK en was een top 20 hitje in the UK.
2 unlimited had dus roots in de new beat, ik kan me niet helemaal voorstellen of
onze anita doth ( zangerers van 2 unlimited ) en rapper ray slyngaarde iets van de new beat gekte in hun thuis-stad amsterdam ooit hebben meegekregen, dat was iets wat
er in amsterdam nooit helemaal lekker in ging, ondanks dat de house-dj eddy de clerq van de roxy, de acidhouse tent in de late 80s uit belgie kwam, maar dat heeft niet
mogen baten, ik heb er ( zoals gebruikelijk ) weer een boek over gelezen dat gaat
over de roxy als acidhouse aanjager van nederland.
ik ken de schrijver vaag ( job de wit ) uit mijn amsterdam studententijd toen ik trachtte te schrijven voor de magazines : blvd, wave en strictly. dat waren behoorlijke grachtengordeltijdschriften uit amsterdam, die niet zo goed gelezen werden, althans
minder in geheel nederland dan ze zelf dachten in amsterdam.
deze job de wit, schrijver van dat boek over de roxy deed de muziekrecensies in strictly voor een bepaalde periode, hij is later bij radio 3 voor de vpro terecht gekomen, dacht ik.
ik had zelf bij het boek van onze job de wit een beetje gekke smaak in de mond, want
op een gegeven moment komt niemand minder dan de haagse dj peter slaghuis
ter sprake over zijn impact op de house muziek. en raar genoeg meent onze job de wit dat het nodig is om de inmiddels overleden peter specifiek aan te duiden als een homo
( ? ) , in de rest van het boek komt dat bij andere passanten die meegedragen
hebben aan de house-revolutie zoals bij dj eddy de clerq ( een rashomo die daar ook
totaal niet moeilijk over doet ) totaal niet naar voren, helemaal nergens.
het is een inconsistentie in het boek van job de wit en ook het gedeelte over peter
slaghuis komt geforceerd over waarbij naast de homo-naming je al snel gaat
afvragen of onze job de wit wel de feiten over onze peter slaghuis kent. slaghuis had een no4 remix notering in the USA ( nushooz - i can't wait ) in de mid 80s, was een gerenommeerd remixer van oude discoclassics met een oog voor absurde titels : zo
ook zijn acidhouse remix van petula clarke met downtown. een wereldhit in 88,
die in wikipedia over peter slaghuis niet eens vermeld wordt.
begin 80s kende hij al succes als soort zanger van een soort italo disco groepje genaamd 'video kids' ( woodpecker from space ) hij playbackt in de video. ik denk niet dat hij dat echt heeft ingezongen. staat ook niet op wikipedia.
slaghuis wordt soms genoemd als een van de grondleggers van de hardcore/gabber sound, dat is dan weer wel teveel credit, in zijn studio liet hij op een gegeven moment dj paul elstak ( rainbow in the sky ) stoeien met zijn apparatuur die hij verdiend had met zijn hits en dj-werk.
dj paul elstak kwam met wat we nu oldskool noemen rave tracks aanzetten onder de naam 'holy noise'. ik denk niet dat peter slaghuis het werk van paul elstak briljant vond, maar onze slaghuis wist wel wat het publiek wilde horen, en paul elstak boorde wel een
zenuw aan met de hardere opkomende rave-sound. het werd destijds allemaal op het label van slaghuis uitgebracht ( hithouse records ).
in 1991 overleed peter slaghuis in een auto-ongeluk. paul elstak begon daarna met rotterdam records en borduurde door op de hardere rave sound en zwaar overstuurde sounds en bracht de wereld gabbertracks 'amsterdam waar lech dat dan' en 'alles naar de klote'. dat waren echte gabbertracks. dat duurde niet lang, op een gegeven moment werd het allemaal hardcore genoemd, en toen was het al te laat, het was een truukje en formule geworden wat we tot de dag vandaag nog steeds terughoren, het is weinig veranderd.
paul elstak ging even commercieel met 'rainbow in the sky', een happy hardcore track met hulp van remixteam achter de arcade cd-s 'houseparty' en 'turn up the bass' en heeft dat nooit meer kunnen evenaren met als resultaat dat 'rainbow in the sky' het tegenwoordig goed doet in de ozo politieke correcte top 2000 van radio 2 op de nederlandse radio, de traditie aan het uiteinde van elk jaar.
#The Joker 08
Maak jouw eigen website met JouwWeb