de dj die nog steeds around is, is onze amigo DJ paul elstak. ik moet zeggen, eigenlijk is zijn enige mijlpaal de happy hardcore track : rainbow in the sky. en dat is ook zo raar aan dj paul elstak. meestal als een artiest of dj lang meegaat, betekent dat een soort kwaliteit, maar je moet weten, de track 'rainbow in the sky' werd mede geremixt en ge-edit door

de mannen achter de houseparty cd-s en de turn up the bass reeks , dat waren

addy en nog iemand die later de beroerde house-act klubbheads vormden, waarvan

vooral bijstaat dat de klubbheads tracks vooral plat, ordinair en cheap waren, maar dat was na de remix van 'rainbow in the sky'.

 

en als je de overige happy hardcore singles van paul elstak vergelijkt zoals : promised land  ( ja idd, de titel komt van de joe smooth klassieker the promised land, de 88 acid house klassieker ) of 'luv u more' waar onze paul elstak de mellow house klassieker van de engelse formatie sunscreem covert ( heel orgineel, not ), of 'rave on' ( say no more ) en dan het dieptrieste 'life is like a dance', het kon mij niet bekoren, maar met de track 'rainbow in the sky' moet ik een uitzondering maken, want toen ik de track hoorde, was het meteen een bel die ging rinkelen dat het allemaal wel erg italo klonk, ofschoon het in een happy hardcore package zat. de tekst 'i wanna see the rainbow high in the sky' zegt genoeg.

 

later vond ik ook uit dat elstak een sample gebruikte uit een eurodance track met de titel 'sunshine after the rain' ( ik weet de uitvoerende even niet ). ik heb de vergelijkenis wel eens gezien op de site : whosampled. het overtuigde me dat elstak een vlaag van italo bezinning heeft gehad met zijn rainbow in the sky. zeker als je weet dat zijn dj-mentor in discotheek bluetiek-inn peter slaghuis was (de man die italo met zijn remixen op de kaart zette in nederland, nog meer dan ben liebrand die bijvoorbeeld met de track 'happy station' van italo-act fun fun een rare scratch remix maakte, en uiteraard werd dat een hit, zoiemand was ben liebrand uiteraard, maar zeker als je de reguliere 12" van 'happy station' van fun fun kent, dan is het niet moeilijk om te zeggen dat de scratch remix van ben uiterst

lachwekkend is, en alleen bedoeld is voor mensen die niet beter weten.

 

peter slaghuis maakte zulke fouten nauwelijks, enkel sommige eigen hithouse producties

na 'jack to the sound of the underground' en 'move your feet' waar getracht werd met

echte vocalen te komen, waren beduidend minder, en logisch want hoeveel varianten

kan je maken op 'jack to the sound of the underground' en 'move your feet'.

 

Ben liebrand was mid 80s ook verantwoordelijk voor de productie van nederlandse raptalent miker g en dj sven met hun 'holiday rap'. het is een van de grootste successen allertijden in termen van een plaat die bijna overal in de wereld op 1 heeft gestaan, behalve in de landen usa en uk.

 

in engeland zakte de platenverkoop in nadat miker g en dj sven bij top of the pops hadden opgetreden, iets wat heel bijzonder is, want normaliter gaat de platenverkoop omhoog na een optreden in top of the pops, maar blijkbaar klopte er iets niet in het optreden van

miker g en dj sven.

 

enfin, de rest van de wereld kon het werkelijk weinig schelen, en de plaat is nog steeds een succes in vele delen van de wereld, maar het moet gezegd worden:  de holiday rap was een gimmick, zoals in de single halverwege een poging tot serieuze beatbox sound wordt gedaan, je denkt echt van : heeft die rapper soms astma ofzo? en het is ook nooit meer goed gekomen met miker g, na zijn uitbundige succes vierde hij dat met vooral veel drugs, zoveel dat zijn compaan dj sven er moe van werd, maar onze miker g bleek een volleerde junkie die later makkelijk overstapte op heroine en crack en zelfs zo in de problemen kwam dat hij dakloos werd, ja, het is echt een goede film.

 

anno nu is hij nog steeds een soort van verslaafd, zijn woorden zijn 'recreatief gebruik'.

dj sven is later een radio 10 dj geworden met het draaien van oude disco.

#The Joker 08

Maak jouw eigen website met JouwWeb