van diepen later zou herhalen met de vengaboys om het in de eerste fase van succes van vengaboys een meer underground attitude te geven. maar, goed dat was dus een hoop onzin bijelkaar.
het effect van 'james brown is dead' was er direct want niemand anders dan de man van de happy hardcore hit 'rainbow in the sky' dj paul elstak lanceerde zijn carriere door
een antwoord-plaat te maken met de tekst: 'james brown is still alive'. geen onaardige plaat, maar duidelijk dat was natuurlijk onzin, want met house, hardcore en gabber deed onze james brown met zijn oude funk en moeilijke tracks als 'sexmachine' gewoon niet meer mee terwijl hij in de 70s de dancevloer domineerde met zijn funk, ik herinner me dat ik in de mid 80s in disco's als dansen bij jansen serieus 'sexmachine' hoorde voorbij komen, en idd. dacht dat zou nu eigenlijk wel eens keer moeten stoppen.
natuurlijk james brown is de meest gesamplede artiest allertijden en zijn funky drummer loop is legendarisch en veel gebruikt in rave-tracks, maar toch, het was too much.
L.A Style probeerde na het succes van 'james brown is dead' met een 2 unlimited poptechno formule verder te gaan en had een klein hitje met 'nana',dat overigens ook weer gejat was van een ravetrack uit die tijd. Michiel van der Kuy, de belangrijkste
man achter L.A Style beweerde in een online interview dat er zelfs een Koto synth riff was verwerkt in de 'james brown is dead' track, en ik kan het er zeker niet uithalen en ben zeer bekend met het werk van Koto, de synthesizer legende uit italie, met hits in de mid 80s als visitors, dragon's legend en japanese wargame.
het wordt nog raarder want als je weet dat Michiel van der Kuy halverwege de jaren 80 via het duitse label zyx wordt gevraagd om nieuwe koto nummers op te nemen omdat zyx de rechten van koto hebben gekocht. in de tijd dat michiel van der kuy met zijn laser dance space synth act furore maakte draaide hij in zijn live show al veel koto. michiel van der kuy
gaat in op de deal van zyx en produceert als zijnde koto wat albums onder de naam koto.
ik herinner me nog dat ik in de 80s een keer in de free record shop stond en zag dat er een nieuwe album van koto uit was en dat op het label 'made up records' met distributie van zyx. ik dacht : 'made up'? dat kan de echte koto niet zijn. en ofschoon michiel van der kuy met laser dance lang geen slechte tracks afleverde in de mid 80s, zijn koto werk, je kon
het horen dat het allemaal net wat minder in elkaar zat als de echte koto uit italie. ook bracht michiel van der kuy albums uit als koto met titels als 'koto plays greatest synthesizer hits' en 'koto plays movie hits' ( zoiets) .
de echte koto, zoals een echte italiaan die nauwelijks engels kan spreken, moest het allemaal aan kijken hoe ze er met zijn style van spacesynth en italo disco vandoor gingen. michiel van der kuy profiteerde van het feit dat de echte koto na zijn mid 80s space synth sound en italo disco hits door wilde met techno en een soort house. de oude koto fans wilden dat niet, michiel van der kuy wist dat, want met laser dance, zijn project uit de
begin jaren 80 ervaarde hij hetzelfde dat de oude fans niet aan het nieuwe werk van laser dance wilde dat trance en techno invloeden uit eind 80s bevatten. zyx, het duitse italo disco label had ook een neus voor dit soort dingen. en wereldwijd had maar een enkeling door dat de echte koto helemaal geen nieuwe albums had gemaakt zoals die 'koto plays
synthesizer greatest' of die 'koto at the movie hits'.
nog steeds is de verwarring groot op youtube en zijn er ook koto-fans die uiteraard die synthesizer-greatest hits en 'koto at the movies' erg goed vinden. de echte koto kreeg na een aantal jaar zijn rechten over de naam terug, maar heeft na zijn successen in de 80s slechts een enkele video met een nieuwe track laten horen.
in 1 video neemt hij het hele gebeuren met michiel van der kuy op de hak door de stellen dat de 'real koto is still alive'. ik weet niet of dat iets te maken heeft met een referentie naar michiel van der kuy's track 'james brown is dead'.
in veel landen in de wereld was 'james brown is dead' de eerste echte house-plaat die bij het grotere publiek bekend werd. het is echt zo'n nummer dat in zuid-amerika de meer stevige gabber-sound introduceerde.
op het internet is vaak daarnaast de gedachte dat de track 'james brown is dead' is gemaakt door de 'lords of acid'. ik had het al eerder over deze new beat formatie. en in perspectief van nu is dat wel logisch te noemen, de track zou je anno nu eerder oldskool noemen. en de verwarring op het internet ontstaat met hetzelfde idee dat een disco-klassieker als 'i will survive' van donna summer is, en idd. als dat zo zou zijn dan was ik zeker niet zo lang donna summer fan geweest, maar dat is het uiteraard niet ( gloria gaynor is de orginele artiest ) .
maar op het internet staan veel van dit soort verwarringen. laatste wat ik weet van onze michiel van der kuy is dat hij tien jaar in tokyo (japan) heeft gezeten en daar voor labels dus techno en house tracks heeft gemaakt.
#The Joker 08
Maak jouw eigen website met JouwWeb