ik hanteer het begrip 'fout' niet graag, echter ik kan me voorstellen dat velen hun wenkbrauwen gefronst moeten hebben toen dit nummer 'james brown is dead' van L.A. Style uit kwam. destijds was dit volgens mij voor de toen geldende standaards de eerste  gabber/hardcore No1 in de top40. dat moet 91 geweest zijn, en de track was geinspireerd op de muziek die ze in houseparties als 'rave the city' in den haag en ik dacht statenhal in utrecht draaiden.
 
als je naar het nummer luistert is het niet typisch gabber, de stacotta orchestra hit die in het gehele nummer gebruikt wordt was niet typerend voor gabber en hardcore. de producers erachter waren ene michiel van der kuy ( begin 80s lid van de nederlandse spacesyntband laser dance, met clubhits : humanoid invasion, powerrun, shotgun in the dark.  de andere producer was niemand anders dan wessel van diepen ( vengaboys ) die de tekst insprak.
 
ze hadden destijds rond L.A Style een heel lul-verhaal bedacht van dat de act rond een amerikaanse producer denzil slemming gebaseerd zou zijn, een grap dat onze wessel

van diepen later zou herhalen met de vengaboys om het in de eerste fase van succes van vengaboys een meer underground attitude te geven. maar, goed dat was dus een hoop onzin bijelkaar.

 

het effect van 'james brown is dead' was er direct want niemand anders dan de man van de happy hardcore hit 'rainbow in the sky' dj paul elstak lanceerde zijn carriere door

een antwoord-plaat te maken met de tekst: 'james brown is still alive'. geen onaardige plaat, maar duidelijk dat was natuurlijk onzin, want met house, hardcore en gabber deed onze james brown met zijn oude funk en moeilijke tracks als 'sexmachine' gewoon niet meer mee terwijl hij in de 70s de dancevloer domineerde met zijn funk, ik herinner me dat ik in de mid 80s in disco's als dansen bij jansen serieus 'sexmachine' hoorde voorbij komen, en idd. dacht dat zou nu eigenlijk wel eens keer moeten stoppen.

 

natuurlijk james brown is de meest gesamplede artiest allertijden en zijn funky drummer loop is legendarisch en veel gebruikt in rave-tracks, maar toch, het was too much.

 

L.A Style probeerde na het succes van 'james brown is dead' met een 2 unlimited poptechno formule verder te gaan en had een klein hitje met 'nana',dat overigens ook weer gejat was van een ravetrack uit die tijd. Michiel van der Kuy, de belangrijkste

man achter L.A Style beweerde in een online interview dat er zelfs een Koto synth riff was verwerkt in de 'james brown is dead' track, en ik kan het er zeker niet uithalen en ben zeer bekend met het werk van Koto, de synthesizer legende uit italie, met hits in de mid 80s als visitors, dragon's legend en japanese wargame.

 

het wordt nog raarder want als je weet dat Michiel van der Kuy halverwege de jaren 80 via het duitse label zyx wordt gevraagd om nieuwe koto nummers op te nemen omdat zyx de rechten van koto hebben gekocht. in de tijd dat michiel van der kuy met zijn laser dance space synth act furore maakte draaide hij in zijn live show al veel koto. michiel van der kuy

gaat in op de deal van zyx en produceert als zijnde koto wat albums onder de naam koto.

 

ik herinner me nog dat ik in de 80s een keer in de free record shop stond en zag dat er een nieuwe album van koto uit was en dat op het label 'made up records' met distributie van zyx. ik dacht : 'made up'? dat kan de echte koto niet zijn. en ofschoon michiel van der kuy met laser dance lang geen slechte tracks afleverde in de mid 80s, zijn koto werk, je kon

het horen dat het allemaal net wat minder in  elkaar zat als de echte koto uit italie. ook bracht michiel van der kuy albums uit als koto met titels als 'koto plays greatest synthesizer hits' en 'koto plays movie hits' ( zoiets) . 

 

de echte koto, zoals een echte italiaan die nauwelijks engels kan spreken, moest het allemaal aan kijken hoe ze er met zijn style van spacesynth en italo disco vandoor gingen. michiel van der kuy profiteerde van het feit dat de echte koto na zijn mid 80s space synth sound en italo disco hits door wilde met techno en een soort house. de oude koto fans wilden dat niet, michiel van der kuy  wist dat, want met laser dance, zijn project uit de

begin jaren 80 ervaarde hij hetzelfde dat de oude fans niet aan het nieuwe werk van laser dance wilde dat trance en techno invloeden uit eind 80s bevatten. zyx, het duitse italo disco label had ook een neus voor dit soort dingen. en wereldwijd had maar een enkeling door dat de echte koto helemaal geen nieuwe albums had gemaakt zoals die 'koto plays

synthesizer greatest' of die 'koto at the movie hits'.

 

nog steeds is de verwarring groot op youtube en zijn er ook koto-fans die uiteraard die synthesizer-greatest hits en 'koto at the movies' erg goed vinden. de echte koto kreeg na een aantal jaar zijn rechten over de naam terug, maar heeft na zijn successen in de 80s slechts een enkele video met een nieuwe track laten horen.

 

in 1 video neemt hij het hele gebeuren met michiel van der kuy op de hak door de stellen dat de 'real koto is still alive'.  ik weet niet of dat iets te maken heeft met een referentie naar michiel van der kuy's track 'james brown is dead'.

 

in veel landen in de wereld was 'james brown is dead' de eerste echte house-plaat die bij het grotere publiek bekend werd. het is echt zo'n  nummer dat in zuid-amerika de meer stevige gabber-sound introduceerde.

 

op het internet is vaak daarnaast de gedachte dat de track 'james brown is dead' is gemaakt door de 'lords of acid'. ik had het al eerder over deze new beat formatie. en in perspectief van nu is dat wel logisch te noemen, de track zou je anno nu eerder oldskool noemen. en de verwarring op het internet ontstaat met hetzelfde idee dat een disco-klassieker als 'i will survive' van donna summer is, en idd. als dat zo zou zijn dan was ik zeker niet zo lang donna summer fan geweest, maar dat is het uiteraard niet ( gloria gaynor is de orginele artiest ) .

 

maar op het internet staan veel van dit soort verwarringen. laatste wat ik weet van onze michiel van der kuy is dat hij tien jaar in tokyo (japan) heeft gezeten en daar voor labels dus techno en house tracks heeft gemaakt.

 

#The Joker 08

Maak jouw eigen website met JouwWeb