deze bizarre acid house track 'cocaine van The Maxx is van belgische makeladij. het is niet helemaal acid house te noemen, het viel destijds eind jaren 90 onder de noemer 'new beat'.
deze new beat was een voorloper van de rave/house rage die later in heel europa ontstond. in de new beat gebruikten DJs de eerste acid house platen uit chicago, gemengd met electronic
body music uit de mid 80s. vaak knoeiden ze ook aan de pitch van de draaitafel om zo een andere dimensie aan geluid te krijgen. het tempo was meestal net wat lager ( 110 - 115 bpm ) dan de reguliere acid house.
zo ook deze track van ene The Maxx met de titel 'cocaine'. de track vertelt het verhaal van het
meest populaire illegale exportproduct uit zuid-amerika. nederland mag dan gelden als de narcostaat van europa, belgie met antwerpen als doorvoerhaven heeft ook een reputatie. wellicht dat de producer van The Maxx daarom niet ver hoefde te zoeken om een plaatje te maken over het illegale exportproduct dat destijds in de belgische discotheken, die meestal
24 uur per dag open waren gedurende de hele week, gretig rond ging ter ultieme beleving
van de toen heersende new beat sound.
het gebruik van cocaine in de discotheken is er al sinds de opkomst van disco-muziek in de
begin jaren 70. het is niet zo makkelijk weg te poetsen. menig bekende disco kende na verloop van tijd een politie-inval, en sloot tijdelijk of voor altijd de deuren ( The It, Studio 54 ).
maar goed, terug naar The Maxx. De producer erachter zou later volledig cashen met een
new beat act die The Confetti's heette. het klonk bijna hetzelfde, alleen waren de titels
minder omstreden, iets simpeler. De grootste hit van The Confetti's was : The Sound of C.
Ja, inderdaad, weer iets met een C.
het verhaal wil dat de C verwijst naar een discotheek in belgie die The Confetti's heette, en dat de plaat dus een anthem-track is voor de disco. Het was in heel europa een grote hit. ik dacht zelfs No1 in Frankrijk. met het rijzende succes van The Confetti's begon eigenlijk wel de downfall van de new beat. de opvolgende hits na The Sound of C waren al wat gezochter, en in essentie al minder new beat te noemen.
En zoals je op de video voor The Maxx kunt zien; dit was al ultieme playback nog voordat
milli vanilli beschuldigd werden van het niet zingen op hun platen, en zelfs vervolgd werden
in amerika wegens fraude van niet zingen op de platen ( consumer's fraud ).
met de new beat was dat allemaal echter schering en inslag, en de optredende mensen in de video waren nooit de uitvoerende in de studio. de producer bepaalde alles. in de new beat
kraaide geen haan naar deze vorm van 'fraude'. maar er is dan ook geen new beat plaat die
ooit een amerikaanse grammy onderscheiding heeft gekregen zoals onze milli vanilli wel
kreeg, en die later dus moesten inleveren, toen het schandaal in volledige breedte in de media
kwam.
er zijn wel degelijk kleine new beat successen overigens geweest in amerika; zo zat in de paul
verhoeven film 'basic instinct in de discotheek-scene in The Limelight een new beat track, maar ik kan me niet herinneren dat de track een oscar kreeg voor beste soundtrack. ik herinner me wel dat het een hele goede new beat track was. dat was van ene Channel X met 'rave the rhythm'.
The producer achter The Maxx en The Confetti's was geen one hit wonder. zijn succes bleef
niet onopgemerkt en hij mocht zelfs een single van freddy mercury remixen wat toen
een hit werd in zijn remix. daarnaast maakte hij nog in de 90s furore met de eurodance
act T-Spoon, die we kennen van hun euro hit 'sex on the beach' waarbij het verhaal is dat
we moeten geloven dat 'sex on the beach' een alcoholisch drankje is, idem dito als
tegenwoordig 'pornstar'. het kan niet allemaal klasse en stijl zijn, natuurlijk.
#The Joker 08
Maak jouw eigen website met JouwWeb