ik heb het er wel eens over gehad. in de midden jaren 90 maakte de zuid-afrikaanse cineast ian kerkhof de housefilm 'naar de klote!'. hij zei toen in de media dat het een geheide hit zou worden en de house-versie van discofilms als 'saturday night fever' zou zijn. een kleine overschatting.

 

de titel van de film is geinspireerd op een van de eerste gabbertracks van de euromasters:

'alles naar de klote'. in de film die meer over drugs lijkt te gaan dan house zien we vooral

een ietwat cynische benadering van het fenomeen house. toen ik de film in de bioscoop voor het eerst zag, was er aan het einde zeker een zeer teleurstellend gevoel dat overheerste. ik was volgens mij niet de enige.

 

ian kerkhof had samen met de rotterdamse party-goeroe ted langenbach een unieke

premiere-party georganiseerd voor de release van de film. ted staat erom bekend

dat al zijn feesten altijd geslaagd zijn. ted gaf in de media toe dat deze premiere-party

echter geen succes was, en een uitzondering op de regel was. oftewel, ted moet ook niet

zo content met de film geweest zijn. hij herkende zich niet in de film, en de feestgangers oordeelde volgens ted idem dito.

 

wat ging er dan mis? ian kerkhof verzamelde voor de film alle mythes, roddels, verhalen die

er toen in het amsterdams house-circuit rond gingen. het is dan ook een sport om in de film

te ontdekken wie wie moet voorstellen. ian kerkhof blies alle karakters op. ook mixte

hij diverse verhalen door elkaar. op zich een techniek waar ik zeker wat van opstak.

 

ik dacht dat een van de hoofdrollen was gebaseerd op dj 100% isis, later dj isis. een ietwat bitchy dj die furore maakt met haar mellow house. haar dj-vriend die haar inwijdt in het wereldje moet wellicht dj  remy of dj joost van bellen zijn geweest. de eurodance act die in een soort multigroove tent optreedt zal losjes gebaseerd zijn op 2 unlimited. de party animals spelen zichzelf in de film.

 

naar de klote! die in het buitenland 'wasted' heet om het drug-gerelateerde maar goed

te benadrukken is ook zeker geen cult-film geworden. de film verscheen geeneens op

dvd. ik kocht op marktplaats een illegale dvd van de film die van video was gekopieerd.

volgens mij staat de film nu volledig gratis op youtube. op zich deed cineast ian kerkhof

in een vrij vroeg stadium een aardige poging om het gegeven house om te zetten tot een

film met kop en staart. maar zoals de popgroep Beegees in de discofilms uit de 70s enkel handig met hun falsetto-sound inhaakte op de discotrend, wat weinig met echte disco-muziek had te maken, zo moet ian kerkhof gedacht hebben dat hij het truukje wel kon herhalen middels zijn film: naar de klote!. ik denk dat house toen wat minder grijpbaar was dan disco in de 70s wat toen al wat meer uitgekristalliseerd was en ook de mainstream charts vrij gemakkelijk haalde, ook in de vorm van gimmickhits als YMCA.

 

in cinematografische producten over house is de bnn-serie 'van god los' over een gabber-coke-dealertje dat in problemen komt eigenlijk eerder een scherpe beschrijving van een house-scene dan 'naar de klote'. en dat is eigenlijk in essentie een misdaad-serie waar

house een tweede is in de achtergrond.

 

een paar jaar later na de release zag ik 'naar de klote' nog eens opnieuw. zoals ik al zei: ik vond eigenlijk al zijn manier van scriptwriting, door mythes, roddels en verhalen in elkaar te verweven of te verdraaien, interessant, maar daar kijk je geen film voor in de regel. dat is meer beroepsdeformatie dan echte entertainment-waarde. en dat is het 'm : 'naar de klote' vergeet te entertainen. ik heb overig van ian kerkhof na 'naar de klote' vrij weinig gehoord. hollywood klopte -dacht ik- niet op zijn deur. want ondanks de recente edm-gekte is rock 'n roll in

hollywood nog steeds king. in 'naar de klote' dweept de dj die dj isis inwijdt in het house-vak dan ook met een fascinatie voor elvis presley ( de dj draagt een cowboyhoed ) en david bowie ( citeert een track van bowie : i'm what i play ). het zijn leuke details.

 

#The Joker 08