nog even terug met de KLF en hun handboek 'how to have a No1 hit the easy way'. in het handboek zit een heel verhaal over de productie-technieken van stock, aitken en waterman.
dat was de hitformule die eind jaren 80 de hitparades volledig teisterde, zoals je wel zult herinneren. van banarama, kylie minogue, rick astley, reynold girls, big fun, dead or alive tot divine en nog meer fraais. de eurodisco hi-nrg machine was toen volledig in 'full effect'.
in het handboek licht KLF toe dat je een onweerstaanbare groove moet jatten van de hitplaat die gedraaid wordt in de plaatselijke discotheek aka houseparty of rave. een voorbeeld is de plaat van ene sydney youngblood met zijn 'if only i could', een hit uit de 90s die de groove stal van de undergroundhit van raze met 'brake for love'. KLF leek zelf met bovenstaande 'what time is love' de groove van de toenmalige belgische newbeat te jatten. wat niet helemaal toevallig was, daar het toen de hype-music was op party-eiland ibiza met de 'balearic beats' van trendy DJs als paul oakenfield en danny rampling. deze 'what time is love' heeft nogal wat weg van newbeat producties van de act amnesia met hun titels als 'hysteria' en dus idd. 'ibiza'. een gegeven dat niet erg lijkt op te vallen, ook niet bij de serieuze dance-connaisseurs.
KLF wist zoals andere rave-act zoals the prodigy het natuurlijk zo te draaien dat het als een echt engels dingetje werd beschouwd en dat zij de echte uitvinders waren. de bekende arrogantie waar engeland al jaren patent op lijkt te hebben. en nu in 2018 keert de KLF net zoals the spice girls en charly lownoise & mental theo dus terug op het hoogste niveau van de popwereld. op de vage muziekzender xite draaien ze momenteel een hitje van ene charly IXI met de titel 'back to 99' waar de zangeres hoopt terug te keren naar de 90s. we zien in de video 90s populaire cultuur referenties uit de 90s zoals titanic en steve jobs. zelfs de verveelde millenial generatie lijkt naar lucht te happen om te ontsnappen uit de huidige verstikkende ellende doordenderende media-misere die voortdurend wordt aangeboden, al dan niet via social media
ik zelf hoef niet terug niet naar de 90s. laat die tijdmachine maar zitten. maar een korte rondzap op de tv-zenders maakt duidelijk dat het er sinds de 90s zeker niet vrolijker op is geworden en dat is eigenlijk jammer en zou ook niet zo hoeven te zijn. het verklaart wel de drang van sommige om terug te keren.
#The Joker 08
Maak jouw eigen website met JouwWeb