K. Barre met 'right by the moon' was ook weer zo'n kraker back in the day. hier in een edit van ene Peter Vriends, een remixer zonder een specifieke bvd-verleden en ook
geen vermelding op google als remixer.
Vriends maakte in de new beat tijdperk new beat megamixen die relatief goed verkochten binnen de doelgroep.
Deze 'right by the moon' kende destijds een juridisch probleem. de viool-synthesizerpartij zou volledig gejat zijn uit een of ander klassiek symphonie van een bekende componist uit de middeleeuwen. ik ken de specifieke namen en titels niet. het kwam erop neer dat de gebruikte melodielijnen zo algemeen zijn in klassieke muziek als wel in popmuziek, dat om het nou 'gejat' te noemen eigenlijk wel erg ver ging.
er staat me ook iets bij dat er even ook bijgehaald werd dat deze 'right by the moon' iets van de britpopband coldplay gejat zou hebben voor dit nummer. daar heb ik verder
nooit meer iets over gehoord. en, zoals we weten: coldplay, een veel overschatte band jatte voor veel van hun tracks wel heel rijkelijk uit het overdadige assortiment van de popgeschiedenis.
hele kraftwerk synthesizer-riffs werden door de band totaal gekopieerd, waarna ze zo snel mogelijk als kon maar om toestemming van kraftwerk zelf gingen vragen om
problemen te voorkomen. zo werkt het in de platen-industrie.
Krafwerk is in dit soort dingen al jaren de lachende derde. neem een hiphoplegende
als Afrika Bambata & Sonic Force die voor zijn culthit uit de early 80s 'Planet Rock' ook het briljante idee had om twee kraftwerk tracks volledig te samplen om zijn sound te realiseren.
het ging echter niet onopgemerkt voorbij aan de grundliche advocaten van kraftwerk. Afrika Bambata, zo wil de mythe heeft diep in de buidel moeten tasten om de samples van kraftwerk te gebruiken. later werden artiesten en producers wat slimmer met sampling en was het minder goed te achterhalen waar het allemaal vandaan kwam.
#The Joker 08
Maak jouw eigen website met JouwWeb