het youtube verleden wil nog wel eens langs komen als je de cookies niet delete. dus in ene kwam deze track van rihanna weer langs. ik draaide 'm wel eens voordat haar bizarre duistere kant mainstream media werd. naast haar song 'don't stop the music' vind ik deze 'only girl' haar betere werk. in 'only girl' lijkt het soms wel richting serieuze discohandclappy-thing te gaan. helemaal niet verkeerd.

 

rihanna lijkt sowieso ten opzichte van amerikaanse collega's met opmerkelijke samples in haar muziek te komen. ik herinner met dat  ze zelfs die hongaarse of bulgaarse nummer 1 hit van o-zone met 'dragon ti dei' eens sampelde. ook stoeide ze met oude synthesizerclassics als 'tainted love' van soft cell, een grote hit uit de 80s die uit de homodiscohoek van engeland kwam.

 

ik mag graag wat rondkijken op de huidige muziektv-zenders, die helaas veel van hetzelfde bieden en heel vaak 'really boring'. het viel me op dat er een generatie witte zangeressen naar voren werd geschoven die met een soort afrikaans accent lijkt te zingen. imo, behoorlijk gezocht en nep, maar er lijkt een markt voor te zijn. ik vroeg me af waar dat nu in ene vandaan zou komen.

 

nu komt rihanna ook vrij vaak langs, dus ik telde 1 en 1 even op, en zag dat het 2 was. de invloed van deze rihanna die al wat langer mee draait is wellicht wat groter dan ik had ingeschat. het is een beetje het eminem dingetje: witte artiest pakt zwart muziekdingetje

en maakt het zich eigen en scoort ermee in de hitcharts. het platenlabel weet niet hoe snel ze met meer clonen op de proppen moeten komen om in te springen op de gecreeerde rage cq. popmarkt.

 

een ander soort vrouwelijk artiest lijkt er ook op te doemen, en dat is de erfenis van lady gaga, de electroclashpopartieste van een poos geleden. we horen eigenlijk weinig meer van haar, behalve een heel succesvolle film 'a star is born', die we natuurlijk niet gaan zien in de bioscoop. bespaar ons de onzin, graag. maar op diezelfde muziektv-zenders dus ook veel

vrouwelijke artiesten die voortborduren op het lady gaga-concept. je weet wel: dwepen met psycho en occulte dingen, onmogelijke liefdes met stalking of telefoon-romances in gevangenissen vol hete tattoo-lesbians. het moet vooral allemaal niet normaal zijn en liefst richting taboe.

 

in de popindustrie is de bal momenteel zeker aan de vrouwen. de koningin lijkt nu te zijn ene nicki minaj, een rapartieste. ze doet ongekend veel samenwerkingen met zowat elke naam uit de bizz. nicki minaj gaat door het leven als een soort ultieme instagram model met nogal wat verbouwingen waar de kont nogal centraal wordt benadrukt. dat is echt een hiphop-dingetje, oftewel, niet helemaal te bevatten als je met toontje lager, een 80s nederlandstalig bandje bent opgegroeid.

 

sterren als nicki minaj en collega's lijken voortdurend ruzie met elkaar te hebben wat met heuse tweets via twitter en instagram dreigementen uitgevochten wordt. de hele social media wereld moet het volgen en elk detail tot zich nemen. dat is een gevolg  van het 'godess' concept dat in de hiphopscene tot grote hoogtes wordt door gevoerd. het zal ook wel zijn dat in de hiphop het gebruik van drugs wat logischer is dan bij u thuis. rapartiestes zullen een fijn lijntje vlak voor de opname van een nieuwe track in de muziekstudio niet afslaan en zich zeker 'godess' wanen.

 

dat is eerder schering en inslag dan niet. geheel ongevaarlijk is het niet. zeker met nieuwe powerdrugs als fenatyl zijn er al wat rapartiesten gefeld. raar genoeg, allemaal van de

mannelijke kunnen. dat is hopelijk geen complot, ofschoon het de complot-theoriemolen zeker op gang zal helpen. zou het zijn dat rapartiestes als nicki minaj geen mannelijke

hiphopartiesten naast zich duldt terwijl ze op de kroon van rap zit en overgaat tot het toedienen van dodelijke dosis fenatyl bij mannelijke collega's? het zal toch niet, maar

ik zie haar er wel voor aan, zeker na grondige analyse van haar hiphopteksten waar vaak genoeg 'black magic'-elementen in voorbij komen.

 

collega popster ariadne grandne maakte in haar hit 'god is a woman' al duidelijk dat zij haar 'sisters' steunt als die door schofterige mannen worden aangevallen. haar ex-vriendje,

een rapper wiens naam ik nu even niet meer weet, stierf onlangs na een fatale overdosis van inderdaad: fenatyl. het is voer ter speculatie te over. ariadne stelde simpel dat ze de rapper met zijn drugprobleem niet kon helpen, en zei dat de rapper al te ver heen was. het is te hopen dat ariadne misschien wat voorzichtiger met nieuwe vriendjes omgaat. ariadne kan niet in verband worden gebracht met de dood van de rapper. in dat wereldje van ariadne is het

echter overal aanwezig. de rapper zal echt niet een schofterige sexistische vrouwenslaande type zijn geweest. ariadne doet daar verstandig geen boekje over open.

 

nicki minaj mag wellicht wat tegengewicht zijn voor de van macho-cultuur doordrenkte hiphopbusiness. ze lijkt het vooral mee te spelen, dus of we beter af zijn is nog even de vraag. ze zal nog heel lang en vaak langskomen op uw televisie, social media en radio. ook met veel

samenwerkingen met heel veel artiesten van bekende naam of iets onbekender. waarschuw uw kind maar alvast, het kan misschien geen kwaad om nicki minaj alvast te blocken op twitter en instagram. je weet maar nooit! voorkomen is beter dan genezen!

 

#The Joker 08

Maak jouw eigen website met JouwWeb